محیط بانان پاسگاه محیط بانی کوه سفید شب گذشته با استفاده از دوربین های تله ای موفق به ثبت تصاویر زیبایی از یک قلاده پلنگ نر بالغ شدند.

پلنگ در آبشخور دماوند

همشهری- زهرا رفیعی: دوربین‌های تله‌ای به کمک محیط‌بانان برای حفاظت محیط زیست آمده‌اند. این بار دوربین تله‌ای که بر سر آبشخوری در کوه سفید دماوند نصب شده بود تصویر نر بالغی را ثبت کرد.  

منطقه شکار ممنوع کوه سفید با وسعت ۱۱۱ هزار هکتار در جنوب شهرستان دماوند قرار دارد و با داشتن زیستگاه‌های بکر طبیعی دارای تنوع زیستی جانوری و گیاهی ارزشمندی است.

نقی میرزاکریمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند درباه این تصاویر گفت: استفاده از دوربین‌های تله‌ای برای پایش وضعیت حیات وحش منطقه در  دستور کار این اداره است و تاکنون تصاویر زیادی را از حیات وحش منطقه بدست آورده‌ایم. ثبت تصاویر از زندگی حیات وحش در طبیعت نشانگر امنیت زیستگاه گونه‌ها به‌ویژه گونه‌های خاص مانند پلنگ بوده و بیانگر وجود جمعیت مناسب علف‌خواران برای تغذیه جانداری مانند این گربه‌سان است و در مطالعه و اجرای برنامه عمل گونه‌های در معرض تهدید و خطر انقراض به کارشناسان کمک شایانی می‌کند.  

غذای پلنگ با توجه به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کند متفاوت است. بخش عمده رژیم غذایی پلنگ ایرانی از شکار سم‌داران میان‌جثه همچون بز کوهی (کل و بز)، انواع گوزن به ویژه مرال، گوسفند وحشی (قوچ و میش)، انواع غزال به ویژه آهوی گواتردار ایرانی و گراز تأمین می‌شود، در کنار آن از شکارهای کوچک‌تری نظیر موش، خرگوش و تشی و گوشتخواران کوچک‌تر مانند روباه و شغال در کنار انواع پرندگان و خزندگان طعمهٔ او می‌گردند. در ایران شکار اصلی این جانور کل و بز است و محل زندگی پلنگ نیز تا حد زیادی با محل زندگی کل و بز همسانی دارد.

جریمه شکار پلنگ در ایران
در ۳ خرداد سال ۱۳۹۴ بهای شکار و صید پلنگ ایرانی از ۵ میلیون تومان به ۸۰ میلیون تومان افزایش یافت. این جریمه در ۲۵ تیر سال ۱۳۹۸ مجددا افزایش یافت و به ۱۲۰ میلیون تومان رسید.
کد خبر 802169

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha